Benchmark Telecom uit Aalter bestaat precies 20 jaar. De kmo is uitgegroeid tot hofleverancier voor mobiele zendmasten en diensten voor telecomoperatoren. Naar aanleiding van de verjaardag lanceert het bedrijf twee nieuwe oplossingen: een modulaire mast en daaraan gekoppeld een Digital Twin platform. Daarmee bevestigt Benchmark Telecom zijn rol als technologisch voortrekker in de telecomsector. “Met de knowhow die we de voorbije 20 jaar hebben opgebouwd, blijven we investeren in oplossingen die operatoren vandaag én morgen vooruithelpen”, stellen oprichters en co-CEO’s Steven Nagels en Bart Rogiers.
Steven Nagels en Bart Rogiers hadden al wat ervaring in de wereld van mobiele telefonie, toen ze in 2006 beslisten om een eigen bedrijf op te richten dat zich zou toeleggen op diensten voor mobiele telecomoperatoren. Vandaag ondersteunt Benchmark Telecom die operatoren en hun technologiepartners in de zoektocht naar locaties voor zendmasten, de bouw en installatie ervan, netwerkupgrades en tijdelijke oplossingen voor extra dekking en capaciteit.
Dankzij de combinatie van technische expertise en flexibiliteit verwierf het bedrijf een sterke positie in de markt. “We hebben nooit de ambitie gehad om de grootste te worden. Maar we willen wel uitblinken in kwaliteit, snelheid en technische kennis. Net daardoor zijn klanten als Telenet, Citymesh, Ericsson en Nokia met ons in zee gegaan”, vertelt Bart Rogiers. “Onze diensten gaat ook verder dan gsm-netwerken. We waren bijvoorbeeld ook betrokken bij de uitrol van DAB+ in België, en ook Defensie weet sinds kort de weg naar ons te vinden”.

De groei van Benchmark Telecom liep parallel met de evolutie van de sector. Steven Nagels: “Eerst was er de uitrol van 4G, dan kwam 5G, met almaar hogere eisen op het vlak van capaciteit, betrouwbaarheid en snelheid. We werkten mee aan grootschalige roll-outs, bouwden nieuwe sites en voerden tal van upgrades en swaps uit. We verruimden het aanbod ook met tijdelijke netwerkoplossingen voor grote events, festivals en crisissituaties, waar snel extra mobiele capaciteit nodig is. We groeiden door van een uitvoerend leverancier naar een partner die oplossingen bedenkt.”
Een belangrijke motor voor die transitie is het eigen innovatiedepartement. “Met ons Fools’ Lab willen we niet afwachten tot de markt iets vraagt. We willen zelf aan de basis liggen van vernieuwende oplossingen waar onze klanten morgen mee aan de slag kunnen gaan”, benadrukt Bart Rogiers. Uit die R&D-afdeling kwam onder meer de Ranger-productfamilie voort: mobiele masten die snel kunnen worden op- en afgebouwd en die intussen in binnen- en buitenland worden ingezet. Eind vorig jaar werd het gamma nog uitgebreid met de Ranger XL, een telescopische mast die tot 30 meter hoogte haalt en binnen enkele uren op elke locatie in België operationeel kan zijn.
Tijdens het feest voor zijn 20ste verjaardag pakte Benchmark Telecom afgelopen week uit met twee nieuwe innovaties. Zo heeft het een modulaire vakwerkmast voor antennes ontwikkeld, waarmee operatoren hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen. Een eerste exemplaar werd gerealiseerd op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps. “En daarnaast ontwikkelen we samen met onze partner QBIC een Digital Twin-platform om telecominfrastructuur digitaal in kaart te kunnen brengen en ze ook slimmer te kunnen beheren”, geeft Bart Rogiers mee. “De lat in deze sector ligt immers almaar hoger, zowel op technisch vlak als inzake duurzaamheid en efficiëntie. Met onze nieuwe oplossingen willen we absoluut een voortrekker blijven om de sector daarin bij te staan.”